فیلم | آغاز مبحث صوت و صداسازی / 1
کد خبر: 3901261
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
هنر تلاوت / 34

فیلم | آغاز مبحث صوت و صداسازی / 1

بحث آموزش جلوه‌های موسیقایی هنر تلاوت را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد که پرورش صوت و صداسازی یکی از آن است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است.

بحث آموزش جلوه‌های موسیقایی هنر تلاوت را می‌توان اجمالاً به سه قسمت تقسیم کرد که شامل پرورش صوت و صداسازی، آموزش مقامات، گوشه و ملودی‌ها و سوم، مدولاسیون و ترکیب مقامات و مرکب‌خوانی است. این سه مرحله نام برده شده به هنگام آموزش در طول هم است.

این سه مرحله با این پیش‌فرض که هنرجو با روخوانی، روان‌خوانی قرآن و تجوید آشنا است، ارائه می‌شود.

طی جلسات بعدی به موضوع دیگری در هنر تلاوت که پایه هنرهای آوایی است، یعنی صوت، پرورش صوت و به اصطلاح صداسازی خواهیم پرداخت.

سوالی که مطرح می‌شود، این است که این دوره آموزشی هنر تلاوت برای هنرجو چقدر زمان می‌برد؟ البته این به استعداد هنرجو، چگونگی روش تدریس استاد و کیفیت و کمیت وقتی که هنرجو اختصاص می‌دهد، بستگی دارد.

به بیان دیگر، صوت و صداسازی، حدود شش‌ماه تا یک سال، آموزش مقامات، دو تا سه سال و دوره عالی که همان مدولاسیون است نیز دو تا سه سال زمان می‌برد. مجدد تأکید می‌کنم که همه به استعداد هنرجو، معلم و کیفیت و کمیت تمرین‌ها بازمی‌گردد.

نکته مهم دیگر این است که در هنر تلاوت قرآن، بحث وقف و ابتدا در آیات را داریم که بر جمله‌بندی لحنی، انتخاب مقامات و مدولاسیون تأثیرگذار است و یا تجوید به معنای نیکوگردانیدن که بر روی مبحث صوت و صداسازی تأثیر مستقیم دارد.

در جلسات بعد به مبحث تخصصی صوت و صداسازی خواهیم پرداخت که حلقه مفقوده آموزش هنر تلاوت است.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha